Als je vertelt dat iemand hoogbegaafd is, is de reactie van de ander regelmatig: “Huh?? Is dit kind/deze persoon hoogbegaafd?? Dat zie ik echt niet hoor…” Het vervelende is nu dat de term hoogbegaafd behoorlijk misleidend is. De term zou kunnen inhouden dat een hoogbegaafde heel veel kán, zijn begaafdheid op hoog niveau gebruikt.
Het probleem is echter, dat hoogbegaafden wel de potentie hebben zich op meerdere gebieden op heel hoog niveau te ontwikkelen, maar dat deze potentie op de verkeerde manier aangesproken wordt en daardoor juist niet benut wordt. Veel hoogbegaafde kinderen lopen op de basisschool al vast doordat ze niet op een juiste manier uitgedaagd worden en hun brein ‘uit’ gaat. Anderen krijgen (verkeerde) een diagnose, zoals ‘autistisch’, ‘AD(H)D’ of ‘zwaar dyslectisch’, die voor basisscholen inhoudt dat die leerlingen helemaal niet zoveel mogelijkheden hebben en dat daarop het aangeboden onderwijs aangepast wordt. Nóg meer onderpresteren ligt dan dus op de loer, gepaard gaande met vele frustraties en mogelijk het ontwikkelen van depressiviteit.
Ook lopen veel hoogbegaafden vast in het voortgezet onderwijs, of zelfs nog op de universiteit, omdat ze hier voor het eerst tegen uitdagingen aanlopen waarvan ze overtuigd zijn deze niet aan te kunnen: ‘als je iets niet in één keer kunt, dan kun je het dus niet’. Of ze wíllen de uitdaging niet aangaan, omdat ze dan harder moeten werken of hun leermethodes moeten veranderen.
Veel hoogbegaafden hebben daarnaast vaak een wat moeilijker karakter, voor de anderen dan… Zo zijn ze wars van autoriteit – ze willen graag zélf beslissen wat ze wanneer doen – en ze nemen niet snel iets aan van een ander. Tevens hebben ze heel eigen ideeën over wat de beste oplossing is, zijn ze vaak kritisch en perfectionistisch.
Dit alles, en nog veel meer, zorgt ervoor dat een hoogbegaafde vaak juist níet zijn begaafdheid optimaal kan benutten. De leraar zegt dan: ‘Ik zie echt niet dat dit kind hoogbegaafd is hoor’ en zo is het cirkeltje eigenlijk weer rond. Toegegeven, het is lastig te zien dat een kind veel meer potentie heeft dan het laat zien. Veel kennis over de problematiek van hoogbegaafden, over hoe het dan werkt in hun brein én over hoe leraren hier beter mee kunnen omgaan, is dan ook essentieel voor de ontwikkeling van het kind, zowel emotioneel als cognitief.
Mocht u interesse hebben in trainingen voor uw docenten, neem dan eens contact op om de mogelijkheden te bespreken. Meer informatie kunt u ook vinden op: https://hbcoachinguitgeest.nl/scholing-voor-personeel/
Recente reacties