Nieuwsbrief 6 – 7 februari 2020

Nieuwsbrief 6 – 7 februari 2020

Het nieuwe jaar is alweer ruim een maand voorbij – wat raast de tijd! Het lijkt nog sneller te gaan nu ik dit mooie werk mag doen. Vaak zit ik hiervoor thuis aan de keukentafel, wat erg gezellig is, maar een praktijkruimte zou ook wel prettig zijn… Meer over deze ontwikkelingen leest u in deze Nieuwsbrief.
Andere onderwerpen deze maand:
– studievaardigheden en hoogbegaafdheid
– ontwikkelingen in middelbare scholen
– HB op de bedrijfsvloer

Veel leesplezier weer!
Masja Nijsen-Kuijpers

Mijn goede voornemen…

In mijn vorige nieuwsbrief schreef ik al over een goed voornemen dat ik had, maar waar ik op dat moment nog niet zo veel over kon vertellen. Ondertussen is het voornemen geen voornemen meer, maar wordt er hard aan gewerkt. Op dit moment nog even passief, met bouwdrogers en ventilators, maar over een paar weken door een aannemer…
Onder ons huis hebben wij tijdens de bouw een kelder laten bouwen. In deze kelder hadden wij een speelkamer voor de kinderen gecreëerd. Zij worden groter en de behoefte aan een speelkamer is niet meer zo groot. Ik wilde dus van deze kamer een praktijkruimte maken.

Helaas hebben we een langdurige lekkage in de kelder gehad, waardoor ik deze plannen even in de ijskast moest zetten. Twee weken geleden is de hele kelder leeggehaald, inclusief delen van de wanden én de leistenen tegelvloer. Door de lekkage was de cementdekvloer heel nat geworden en dit vocht was weer in de muren getrokken. Nu staan er dus meerdere bouwdrogers en ventilators in de kelder en typ ik dit met een grote ruis op de achtergrond…

Zodra de ruimte helemaal droog is, kan het opbouwen beginnen! We hebben al een nieuwe vloer en meubelen uitgezocht en nu ben ik aan het kijken naar een mooi behang – of toch een leuke kleur? – voor op de muren.
De laatste stap is dan natuurlijk een Open Huis, waar jullie allemaal die nieuwe praktijkruimte kunnen komen bekijken! Hopelijk gaat de verbouwing vlot en kan ik in de volgende nieuwsbrief de datum hiervoor geven.

Studievaardigheden

Een van de problemen van hoogbegaafden in het voortgezet onderwijs is het gebrek aan studievaardigheden. Op de basisschool hebben ze vaak niet echt hoeven leren. Topo kenden ze na een of twee keer het plaatje bekijken wel en de tafels rekenden ze zo snel uit, dat de leerkracht niet doorhad dat deze niet geautomatiseerd waren.
Dat klinkt allemaal heel fijn natuurlijk, als je zo makkelijk lijkt te kunnen leren. De problemen beginnen als de tieners ineens veel woordjes moeten leren (in korte tijd, want plannen is ook zo’n dingetje…),  of als ze ingewikkeldere sommen krijgen bij wiskunde en dan heel snel moeten kunnen rekenen. Het tussendoor ook nog moeten uitrekenen van de tafels leidt dan regelmatig tot fouten, naast het vaak slordige werken. 

Ook zijn veel hoogbegaafden beelddenkers en het talige onderwijs sluit niet direct aan op hun leermethodes. Dan is het dus handig als je andere strategieën kent om te kunnen leren. Hier werk ik veel aan met mijn cliënten. Ik kan hun vele manieren om te leren bieden en samen kijken we welke bij hen past. Dan gaan we deze natuurlijk ook inoefenen, want alleen weten dat die manier bestaat, is vaak niet voldoende voor een hoogbegaafde om het dan daadwerkelijk toe te passen.

Meer informatie? https://hbcoachinguitgeest.nl/leren-leren/
Zodra mijn praktijkruimte klaar is, kan ik het aanleren van studievaardigheden ook in groepstrainingen aanbieden. Houd dus mijn nieuwtjes in de gaten!

Middelbare scholen en HB

Vijf jaar geleden waren wij op zoek naar een middelbare school voor onze zoon. De scholen in de buurt boden op dat moment vrijwel niets voor hoogbegaafden. Het was wel al bekend dat hoogbegaafden nog wel eens tegen problemen aanliepen, maar hoe je hiermee om kon gaan, was eigenlijk niet echt bekend. Laat staan dat begeleiding voor deze kinderen gefinancierd werd. Verder weg waren misschien wel een of twee scholen die een speciale afdeling voor hoogbegaafde leerlingen hadden ingericht, maar de afstand was dan echt een probleem.
Ondertussen is dit wel veranderd. De scholen weten beter wat de specifieke problematiek is van deze leerlingen en soms is er ook wel ‘iets van een voorziening’ getroffen. Op de ene school meer intensief dan op de andere.
Zo hebben de meeste scholen ondertussen wel iemand in dienst die een cursus of training over HB gevolgd heeft en kan die vaak de problematiek wel herkennen. Andere scholen gaan een stapje verder en hebben iemand in dienst die HB-specialist is, of ze huren deze in voor een training of voor het begeleiden van deze leerlingen. De scholen in deze regio hebben de krachten gebundeld en een zorgafdeling voor hoogbegaafden opgericht, waar leerlingen die dreigen vast te lopen een paar dagdelen per week in een klein groepje begeleid worden.
Veel is gericht op de zorg, op begeleiding. Het mooiste zou het natuurlijk zijn als deze niet meer nodig is, omdat het onderwijs zélf toereikend wordt voor hoogbegaafden. Dit betekent dan:
– meer persoonlijke leerplannen opstellen, waarbij gekeken wordt of de leerling de kennis al heeft of nog niet;

– meer topdown onderwijs, waarbij niet in stapjes naar een eind toegewerkt wordt, maar het eindproduct gegeven wordt en de kinderen hier zelf naar toe werken;
– het loslaten van het altijd werken in een klaslokaal, maar meer vrijheden om te kiezen waar je wilt werken.
Dit zijn zomaar wat ideeën. Wie heeft er meer?
Adviezen nodig over de keuze voor een middelbare school in deze regio? Mail me dan even, dan plannen we een adviesgesprek in. Ook scholen die advies willen over de omgang met hoogbegaafden mogen uiteraard contact opnemen! https://hbcoachinguitgeest.nl/

HB op de bedrijfsvloer

Niet alleen in het onderwijs, maar ook in bedrijven wordt hoogbegaafdheid tegenwoordig steeds meer herkend. Zo had ik van de week een heel interessant gesprek met iemand die in het bedrijf waar hij werkzaam is, aanloopt tegen problemen met hoogbegaafde medewerkers, zoals uitstelgedrag, slechte samenwerking en een gebrek aan intrinsieke motivatie (als de opdracht niet interessant is).
We hebben lang gesproken over hoogbegaafdheid en waar bepaald gedrag vandaan kwam. Veel was herkenbaar voor deze man en de grote vraag is dan natuurlijk: hoe ga je hiermee om als bedrijf?
Kennis is volgens mij stap 1: kennis bij het management over HB en waar bepaald gedrag vandaan komt, maar ook deze kennis bij de werknemers zelf. Meer inzicht in jezelf en waar je gedrag door beïnvloed wordt, zorgen vaak al automatisch voor een verandering. Als dit niet voldoende is, dan kan voor de werknemer een coachingstraject ingezet gaan worden, waarbij we samen kijken naar wie hij of zij is en hoe hij/zij omgaat met ‘saai werk’ of ‘die ellenlange vergaderingen’.

Ook interesse in wat ik voor jouw bedrijf kan betekenen? Kijk eens op https://hbcoachinguitgeest.nl/bedrijven/, of mail me.

Zondag Blogdag

Iedere zondag een nieuwe blog… Dat was mijn voornemen in ieder geval. Op dit moment is het even Dinsdag Blogdag geworden, dan heb ik wat meer tijd…
Mijn blogs zijn te volgen via Facebook, Instagram en LinkedIn én te lezen op mijn website: https://hbcoachinguitgeest.nl/blog/
Mijn oudere blogs zijn hier ook te lezen, zoals de blog die ik afgelopen week schreef over de allergie die veel (hoog)begaafden hebben voor het woord MOETen… met: https://hbcoachinguitgeest.nl/blog/moeten/

Laatste nieuws

Volgende week start de voorjaarsvakantie. Ik ben van dinsdag tot en met donderdag een paar dagen met mijn dochter weg.Wil je dus afspreken, dan kan dit op maandag of vrijdag. Laat je het snel weten?

De volgende nieuwsbrief…

Vrijdag 6 maart 2020 zal mijn volgende Nieuwsbrief verschijnen. In deze Nieuwsbrief o.a. meer informatie over mijn nieuwe praktijkruimte!

Twitter
Facebook
Website
Copyright © 2020 HB Coaching Uitgeest, All rights reserved.
You are receiving this email because you opted in via our website.Our mailing address is:

HB Coaching Uitgeest

Haverkamplaan 46

Uitgeest1911LK

Netherlands

Add us to your address book

Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.

Email Marketing Powered by Mailchimp

#hb #hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #hoogbegaafdekinderen #hoogbegaafdejongeren #hbcoaching #begeleiding #hoogbegaafdheidsspecialist #nieuwsbrief #scholen #bedrijven #hoogsensitiviteit #hoogbegaafden #hoogbegaafdheidspecialist #hoogbegaafdheidscoach #hoogsensitief