Thuisonderwijs
We zitten massaal thuis, vooral de kinderen en jongeren. Zij krijgen nu thuisonderwijs, dat door iedere school anders wordt ingevuld. Waar de ene basisschool de kinderen met te veel werk opzadelt, hebben andere basisscholen veel moeite om een dag voor een kind te vullen. Op de middelbare scholen is de diversiteit net zo groot. De ene school heeft een meldplicht voor ieder lesuur en laat elk gemaakt werk inleveren (soms wat het nagekeken) en de andere school laat de docenten zelf bepalen hoe zij het onderwijs inrichten, mét alle verschillen tussen de werkwijzen van de docenten en dus meer onduidelijkheid voor de jongeren.
Naast het probleem van de structuur wordt een ander probleem nu voor veel ouders zichtbaar: het onderpresteren. Niet alle scholen kunnen op dit moment verdieping en verrijking bieden en alle kinderen moeten dezelfde opdrachten maken. Voor kinderen die veel meer kunnen en die deze werkwijze soms ook al gewend zijn op school, biedt dit natuurlijk weinig uitdaging. Daarnaast zijn er uiteraard ook kinderen die het nu nauwelijks kunnen bijbenen, die op school al een achterstand hadden die nu alleen maar groter wordt. De roep om goed adaptief onderwijs, waarbij de leerstof dus wordt aangepast aan het niveau van het kind, zal vermoedelijk alleen nog maar groter zijn na de ze periode.
Hierbij nog een paar tips om deze weken door te komen:
– sta op dezelfde tijd op als gewoonlijk en kleed je aan;
– houd zoveel mogelijk hetzelfde rooster als op school aan;
– werk niet vanuit bed, dan zijn je hersenen minder actief;
– zorg ervoor dat je bij blijft met alle vakken;
– heb je behoefte aan uitdaging, geef dit dan aan bij de leerkrachten, hopelijk kunnen zij je meer bieden. Daarnaast zijn er ook veel uitdagende opdrachten op Internet te vinden.
Veel succes allemaal (ook de ouders)! |
Recente reacties