Oefening baart kunst!

In het Engels: Practice makes perfect – deze uitdrukking zou voor Nederlandse (hoog)begaafde tieners eigenlijk letterlijk vertaald moeten worden… Door te oefenen maak je iets perfect.
(Hoog)begaafde jongeren zijn vaak perfectionistisch, ze maken niet graag fouten. Als ze dan tegen iets aanlopen wat moeilijk is en dit niet in één keer kunnen, dan blokkeren ze: ‘Zie je wel! Ik kan het toch niet!’

Doorzetten
Vanaf de basisschool zijn ze gewend dat ze het meeste wel in één keer kunnen of begrijpen. Hierdoor hebben ze niet geleerd te oefenen, of door te zetten als het moeilijker wordt. Als het dan een keer wél echt moeilijk wordt, denken ze dat ze dit dan dus ook echt niet kunnen. Doorzetten doen ze dan dus ook niet, want dit heeft toch geen zin, ze kúnnen het niet.

Mindset
Het is dan goed om te kijken naar de mindset van de jongere: hoe denkt hij of zij over groei, over het aanleren van nieuwe vaardigheden? Wat is het nut van fouten maken? En waarom is het zo belangrijk om te leren doorzetten?
Ze moeten erin gaan geloven dat ze nieuwe vaardigheden kunnen aanleren, ook als het niet in één keer lukt. Dóórzetten in plaats van opgeven. Dus niet: ‘Ik kan het niet’, maar ‘Ik kan het NOG niet’.

Leren leren
Ook weten de kinderen vaak niet hóe ze iets moeten leren. Als voorbeeld het aanleren van de tafels. Veel (hoog)begaafde kinderen kunnen deze heel snel uitrekenen. Zó snel, dat de leerkracht niet doorheeft dat de tafels niet geautomatiseerd zijn. Doordat het ze zo gemakkelijk afgaat, zien ze de noodzaak niet om moeite te doen om de tafels te leren stampen en hebben ze dus niet geleerd hoe ze moeten stampen. Op de middelbare school is dit dan een probleem als ze bijvoorbeeld ineens veel woordjes voor een vreemde taal moeten leren, of als blijkt dat ze de tafels nu moeten kennen voor het uitrekenen van een ingewikkelde som en het erg veel tijd kost om iedere keer alles te moeten uitrekenen. Het is dus heel belangrijk dat zij leren hóe ze moeten leren.

Inoefenen vaardigheden
Als ze dan weten hóe ze moeten leren, moeten ze deze nieuwe vaardigheden wel blijven oefenen. Een ‘sneltrein-training’ lijkt leuk, maar voor alle vaardigheden geldt ‘oefening baart kunst’. Methet aanreiken van een paar trucjes verander je gedrag niet. Vergelijk het met afvallen: een dieet kan ervoor zorgen dat je in korte tijd veel afvalt, maar deze kilo’s komen er net zo hard weer aan als je niets veranderd hebt aan je eetgewoontes na dit dieet.
Zo is het ook met het aanleren van studievaardigheden. Wéten dat ze er zijn, wil nog niet zeggen dat ze ook gebruikt worden.
In dit filmpje is duidelijk te zien, dat je iets moeilijks kunt bereiken door het maar vaak genoeg te blijven oefenen, na te denken over wat je niet goed deed en dit dan ook verbeteren: https://www.youtube.com/watch?v=kXKaeyS6AtA

HB HuiswerkBegeleiding
Om studievaardigheden aan te leren én in te oefenen, biedt HB Coaching Uitgeest HuiswerkBegeleiding – voor (hoog)begaafde scholieren. Hier leer je in een klein groepje niet alleen vaardigheden aan, maar je leert ze ook in te oefenen terwijl je je huiswerk maakt en om door te zetten als het even niet lukt. Een win-winsituatie, toch?

Meer informatie over de HB HuiswerkBegeleiding: https://hbcoachinguitgeest.nl/huiswerkbegeleiding/