Planning

Executieve functies horen bij het denkvermogen. Het zijn hogere denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en aan te sturen. Je kunt ze zien als een ‘dirigent’. Ze helpen bij alle soorten taken en zorgen voor efficiënt, sociaal en doelgericht gedrag. De executieve functies worden ook wel de uitvoerende aandacht genoemd. Er moet aandacht voor de taak zelf zijn, hoe deze uitgevoerd dient te worden en ook voor de reflectie erop.

De eerste die ik hier wil bespreken, is een vaardigheid die vaak als eerste door ouders genoemd wordt om het kind te leren ontwikkelen: het maken van een planning.

De jongeren in mijn praktijk zijn in eerste instantie echter veelal wars van een planning. ‘ik kan het wel uit mijn hoofd hoor!’, of: ‘Ik kan toch in Magister zien welk huiswerk ik heb?’ Als ik met hen bespreek in welke gevallen het voor hen toch wel handig was geweest als ze een planning hadden gemaakt, of als ze ‘gewoon om het uit te proberen’ eens een planning voor een week maken, komen ze er vaak achter dat het maken van een planning meer is dan alleen het bekijken van welk huiswerk je hebt en wanneer je dit gaat doen.

Hier volgen een paar tips:

  • Plan minimaal een week vooruit, op een huiswerkplanner. Je kunt een whiteboard of schoolbord gebruiken als huiswerkplanner, maar er bestaan ook kant-en-klare huiswerkplanners of digitale planners. Kijk welke planner jou het beste bevalt, welke het beste bij jou past. Soms moet je overstappen op een andere omdat de planner die je gekozen had, voor jou toch niet werkt. Dat geeft niet.
  • Vul de planner dan met alle ‘vaste’ afspraken en feestjes
  • Zet je toetsen en huiswerk in je agenda
  • Dan heel belangrijk: hóe ga je het aanpakken?
  • Als je je werk gedaan hebt, vink het dan af – dat geeft zo’n goed gevoel…”

Pas als de jongeren alle stappen zien, beginnen ze te begrijpen waarvoor het maken van een planning handig kan zijn. Pas als ze dit dan ook gedaan hebben, ervaren ze de voordelen ook. Ze leren nadenken over hóe ze hun maak- en leerwerk aanpakken, ze denken dus na over hun studievaardigheden. Dan is het natuurlijk wél handig, als ze weten wat voor hen de beste leermethode is. Hier werken we dan ook aan.

Het komt regelmatig voor dat jongeren na een tijdje stoppen met het bijhouden van hun planning. Vaak gebeurt dit omdat ze nu weten hoe ze goed moeten plannen en ze dit dan nu ook automatisch doen. Sommigen blijven wars van het maken van een planning, maar meestal wordt de noodzaak wel ingezien als een deadline of toetsweek nadert… En dan komen we bij een volgende executieve functie die veelal onderontwikkeld is bij hoogbegaafde jongeren: taakinitiatie…

Hierover volgende keer meer!

Loopt uw kind ook tegen deze problemen aan? Ik help ze graag! Als docent en mentor in het voortgezet onderwijs heb ik 20 jaar ervaring mogen opdoen in het aanleren van studievaardigheden. Als gediplomeerd talentbegeleider combineer ik mijn kennis over hoogbegaafdheid en mijn onderwijservaring in de persoonlijke begeleiding en studievaardigheidstrainingen.

Meer informatie? https://hbcoachinguitgeest.nl/