Verschil maken

Wat was het weer gezellig de afgelopen twee dagen op het Pharoskamp! Terwijl de basisschoolkinderen en hun begeleiders nog heel even mogen genieten van het najaarszonnetje en elkaar, zijn de middelbare scholieren hopelijk weer goed uitgerust om hun schoolwerk weer op te pakken.

Verschil maken, alle begeleiders en organisators van het kamp doen dit vijf keer per jaar, door vrijwillig deze kans aan hoogbegaafde kinderen en tieners te bieden. Verschil maken was ook het onderwerp van de lezing die Tijl Koenderink gaf op de SLO-conferentie, waar ik al eerder over schreef.

Verschil maken als coach, om procesgericht en methodisch te kunnen begeleiden. Tijl gebruikte hiervoor de zeven stappen van blijvende verandering van Tony Robbins. De eerste stap is ‘begrip’: vind een goede balans in empathie en confrontatie. De coachee moet zich begrepen en gehoord voelen, maar ook de confrontatie met de coach durven aangaan. Vervolgens moet er een ‘reden’ zijn om te veranderen. Een reden die voor de coachee belangrijk genoeg is om te willen veranderen.

Een van de belangrijkste stappen vind ik wel patronen doorbreken. Dit bereik je niet, zoals Tijl vertelde én ik steeds weer bemerk, met één coachingsuur, of één studiedag of -training. Dit bereik je door week-in week-uit te oefenen met het de nieuwe ideeën, door te kijken naar wat nu écht werkt en wat niet. Welke stappen zorgen voor een blijvende verandering en welke zijn te oppervlakkig, beklijven niet? Dit weet je alleen door jezelf in die situaties te brengen en het uit te proberen. Als dit niet begeleid wordt, verval je snel in je oude patronen en ben je weer terug bij af.

Als coach zelf moet je je ook steeds weer bewust zijn van je eigen patronen en ervaringen, weten waar je beperkingen en mogelijkheden liggen. Maar ook van je eigen motivatie: waarom doe ik wat ik doe? Zorg dat je weet waar je staat als persoon en ga hiermee actief aan de slag.

Hoe mooi sluit dit aan bij mijn blog van vorige week, over de lezing van Maarten Vansteenkiste over demotivatie bij jongeren. Hij vertelde over het ABC voor motivatie. De B is van verBondenheid. Ook dit bereik je door contact te leggen. Verbondenheid met jezelf als coach, met het kind, maar ook het kind met zichzelf. Verbondenheid om uiteindelijk patronen te kunnen doorbreken. Niet in één dag of uur, maar door langdurig met elkaar te werken, elkaar uit te dagen, elkaar spiegels voor te houden en nieuwe patronen in te oefenen.

In mijn praktijk heb ik veel te maken met ingesleten patronen met betrekking tot het schoolwerk: het plannen én maken van huiswerk, het leren voor toetsen en het überhaupt aan het werk gaan. Ik denk dat veel van deze jongeren gebaat zouden zijn bij huiswerkbegeleiding. Niet in de grote groepen en met de minimale begeleiding zoals deze vaak bij de bekende instituten of op scholen geboden wordt. Wel in een klein groepje, met persoonlijke begeleiding, met iemand die de jongere kan helpen plannen, leren leren én aan het werk te gaan om het in te oefenen. Pas dán creëer je een echt blijvende verandering.

Meer informatie over HuiswerkBegeleiding Uitgeest? https://hbcoachinguitgeest.nl/huiswerkbegeleiding/